Til lovforslag nr. L 39 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2004 3. udkast (ændringsforslag fra skatteministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven [af skatteministeren (Kristian Jensen)] (Fradrag for gaver til kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb) 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2004 og var til 1. behandling den 4. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 26. august 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2003-04) alm. del - bilag 659. Den 28. oktober 2004 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udvalget. De indkomne høringssvar samt Skatteministeriets kommentar hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelse fra ISOBRO og fra Natteravnene. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere har ISOBRO mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 19 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [Et flertal i udvalget (S, SF, RV, EL og KD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.] Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget vil stemme imod forslaget. Den eksisterende lov om afskrivning af kunstkøb har ikke været den store succes. Det bestyrker SF i, at det generelt ikke er hensigtsmæssigt at forsøge at forbedre kunstens vilkår gennem nye skattefradrag. Ydermere er der ikke nogen beløbsgrænse for de to elementer i forslaget, og der er således heller ikke nogen grænse for, hvor stort provenutabet kan blive. Forslaget gør – endnu en gang – skattesystemet yderligere kompliceret. Og der er tale om endnu et regeringsforslag, som nærmest råber på at blive misbrugt af kreative skatteadvokater. [Et mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag  .] Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Ændringsforslag Af skatteministeren, tiltrådt af < >: Til § 2 1) I den under nr. 3 foreslåede  § 8 S indsættes som nyt stykke: »Stk. 7. Hvis den skattepligtige efter en anden bestemmelse i skattelovgivningen får eller har fået fradrag for en del af eller hele værdien af gaven eller de omkostninger, der har været afholdt for at frembringe eller erhverve kunstværket eller den kultur- og naturhistoriske genstand, reduceres fradraget efter stk. 1 og 2 tilsvarende.« [Forhindring af, at en skatteyder kan få dobbelt fradrag] Bemærkninger Til nr. 1 I visse situationer er der hjemmel til fradrag – både efter den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 S og efter andre
1 bestemmelser i skattelovgivningen. Der er under behandlingen nævnt følgende situationer: a) En kunstner kan få fradrag for omkostningerne ved fremstilling af gaven både efter lovforslaget og efter reglerne om fradrag for driftsomkostninger. b) En fond, der har fået fradrag ved erhvervelsen af et kunstværk som en intern uddeling efter fondsbeskatningsloven, kan senere få fradrag igen, når gaven doneres til kulturinstitutionen. c) En fond kan både få fradrag for en gave til en kulturinstitution efter foreslåede bestemmelse og som en uddeling efter fondsbeskatningsloven. At der to steder i lovgivningen er hjemmel til at foretage fradrag for den samme udgift, giver ikke skatteyderen hjemmel til at foretage fradraget to gange. Der er blot tale om, at skatteyderen har mulighed for at vælge, om fradraget skal foretages efter den ene bestemmelse eller den anden. Under lovforslagets behandling er der dog rejst tvivl herom. Hertil kommer, at denne konsekvens ikke fremgår direkte af lovgivningen. På den baggrund foreslås det i et nyt stykke 7 i den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 8 S at fastsætte, at en skatteyder ikke både kan få fradrag for gaver efter den foreslåede bestemmelse og fradrag efter andre bestemmelser i skattelovgivningen og dermed opnå dobbelt fradrag for den samme udgift. Efter den foreslåede bestemmelse reduceres fradraget for gaver til kulturinstitutioner i de tilfælde, hvor skatteyderen får eller tidligere har fået fradrag for værdien af gaven eller omkostninger m.v. i forbindelse med fremstillingen eller forhandlingen heraf efter en anden bestemmelse i skattelovgivningen. Fradraget reduceres med det beløb, der er fradraget med hjemmel i en anden bestemmelse i skattelovgivningen.   Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd.  Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Else Theill Sørensen (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S) Henrik Sass Larsen (S)   Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.  Sophie Hæstorp Andersen (S)   Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54    * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 39 Bilagsnr. Titel 1 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven (Fradrag for gaver il kulturinstitutioner og udvidelse af reglerne for afskrivning på kunstkøb) samt resumé 2 Høringssvar, fra skatteministeren 3 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 12/11-04 fra ISOBRO 5 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 12/11-04 fra ISOBRO, fra skatteministeren 6 Meddelelse om materiale udleveret under foretræde den 17. november 2004 fra ISOBRO 7 1. udkast til betænkning 8 Henvendelse af 25/11-04 fra Natteravnene 9 2. udkast til betænkning 10 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 25/11-04 fra Natteravnene, fra skatteministeren
2 11 Ændringsforslag fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at redegøre for grundlaget for, at det forventes, at udgifterne til EDB-udvikling i ToldSkat vil udgøre 4 mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om det ikke er betænkeligt, at et så beskedent støttetiltag for lulturen medfører EDB-omkostninger for 4 mio. kr. til ToldSkat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om at redegøre for den foreslåede § 8 S, stk. 2, 3. pkt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om at belyse ikrafttrædelsesreglerne nærmere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om en gave, der er baseret på et gaveløfte, som er afgivet for 1/1-05, men hvor gaven ikke er overdraget til kulturinstitutionen før 1/1-05, kunne være omfattet af den foreslåede § 8 S i ligningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, i hvilket omfang kulturinstitutioner, der er omfattet af kredsen af gavemodtagere i lovforslagets forslag til § 8 S i ligningsloven, i dag modtager gaver, der efter 1/1-05 villle kunne berettige gaven til et skattemæssigt fradrag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvorledes det forholder sig med en gave til et kunstmuseum omfattet af den foreslåede § 8 S i ligningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, i hvilket omfang efterkommere af ledende politikere o.l. kan overgive den pågældende politikers arkiv m.v. til Det Kongelige Bibliotek eller Rigsarkivet efter 1/1-05, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om reglerne i den foreslåede § 8 S, stk. 2 skal forstås således, at der kun er fradrag for fremstillingsprisen, hvis en kunstner giver en række af sine kunstværker til en godkendt kulturinstitution, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om en efterkommere, som har arvet kunstværker fremstillet af en kendt kunstner, kan opnå et fradrag for værdien af de anførte kunstværker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om en gave til et kunstmuseum, som er omfattet af de foreslåede bestemmelser i ligningslovens § 8 S, stk. 2, vil være omfattet af fradragsretten, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om at bekræfte, at forslaget til § 8 S, stk. 2 i ligningsloven vil medføre, at fonde o.l. nu kan vælge mellem at fratrække købsprisen for gaven efter reglerne om fradrag for uddelinger i fondsbeskatningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om fradrag for gaver til kulturinstitutioner i Grønland og på Færøerne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om fradrag fra gaver til kulturinstitutioner i EU udenfor Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvorledes fradragsretten er efter den foreslåede § 8 S i ligningsloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, hvorledes det angivne svar er hjemmelsmæssigt forankret i den foreslåede § 8 S og allerede eksisterende lovgivning, skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvorledes det angivne svar er hjemmelsmæssigt forankret i den foreslåede § 8 S og allerede eksisterende lovgivning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3 18 Spm. om, på hvilken grundlag ministeren finder, at der ikke er fradrag både ved anskaffelsen som uddeling og ved gaveoverdragelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at bekræfte, at der med lovforslaget er skabt en form for ægtefællepension til ledende politikere, idet ægtefællen kan foretage et fradrag efter den foreslåede § 8 S for værdien af overdragne gaver o.l. fra den pågældende politiker, til skatteministeren, og ministerens svar herpå