Skatteministeriet J.nr. 2003-311-44 Den Til Folketingets Skatteudvalg L     39-  Forslag  til  lov  om  ændring  af  afskrivningsloven,  ligningsloven  og skattekontrolloven  (Fradrag  for  gaver  til  kulturinstitutioner  og  udvidelse  af reglerne for afskrivning på kunstkøb)  . Hermed fremsendes i 5 eksemplarer min kommentar til henvendelse fra Natteravnene (L 39 –  Bilag 8). Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2 Natteravnene opfordrer skatteudvalget til at ændre lovfo  rslaget, så det ikke  begrænser  sig  til  det  kulturelle  område,  men  åbner  for  en  mere liberal adgang til gavegivere til selv at vælge, hvad de vil støtte af formål, f.eks. formål godkendt efter ligningslovens § 8 A. Hermed finder Natteravnene, at Folketinget mere vil være på linie med den udvikling som konsulentfirmaet Promotor peger på. Promotor har peget på, at udviklingen fra de store virksomheder er, at engagementer glider    fra    sport    via    kunst    og    kultur    over    på    områder,    hvor virksomhederne bedre kan markere socialt ansvar. Natteravnene oplyser, at foreningen er en ny landsdækkende forening. Finansieringen  af  det  landsdækkende  arbejde  støder  konstant  ind  i problemer som en udvidelse af lovforslagets virkeområde kan være med til at løse. Der henvises bl.a.  til, at der ikke kan fås midler fra de lokale spillehaller,   da   deres   bidrag   skal   bruges   i   den   kommune,   hvor spillehallen er beliggende. Nogle virksomheder har tilbudt Natteravnene støtte, men store krav om modydelser har medført, at Natteravne har takket  nej hertil. De frivillige skal   ikke   være   plakatsøjler   ligesom   professionelle   idrætsudøvere. Endvidere vil Natteravnenes status som fritaget for lønsumsafgift som almennyttig fond blive forrykket, hvis Natteravnene modtog gaver som kræver modydelser, og så    er Natteravnene lige vidt økonomisk. Natteravnene gør i øvrigt opmærksom på, at det ikke har været muligt at få et entydigt svar på om organisationen skal betale lønsumsafgift. Hertil  skal  bemærkes  ,  at  lovforslaget  er  udtryk  for  et  ønske  om  en isoleret forbedring af vilkårene for kulturinstitutionerne. Derved indfrier regeringen  også  et  løfte  i  det  supplerende  regeringsgrundlag  til  de kulturelle institutioner. De nye regler forhindrer ikke, at virksomheder kan give gaver til sociale foreninger som Natteravnene. Hvis virksomheden skal have fradrag ved indkomstopgørelse skal gaven dog kunne anses for at være omfattet af   ligningslovens § 8 A eller anses for at være et sponsorbidrag, der kan fradrages som en reklameudgift m.v.
Side 3 Reglerne  om  fradrag  for  gaver  efter  ligningslovens  §  8  A  til  visse almenvelgørende  foreninger  blev  i  øvrigt  i  sidste  folketingssamling forbedrede. Det er på nuværende tidspunkt ikke regeringens politik at forbedre disse regler yderligere. Natteravnene nævner, at det ikke er muligt g  ennem indtægter fra lokale spillehaller at finansiere sekretariater til landsdækkende foreninger. Dette er   korrekt.   I   forbindelse   med   udarbejdelsen   af   redegørelsen   om spilleautomater (Alm. del –  bilag 716) blev behovet for at ændre disse regler overvejet. Resultatet af disse overvejelser var, at man valgte at bevare  de  nuværende  regler.  Det  fandtes  vigtigt  fortsat  at  sikre,  at midlerne fra spillehallerne blev anvendt til lokale aktiviteter. Natteravnene nævner, at de har haft svært ved at få en entydig af gørelse af    om    organisationen    er    pligtig    til    at    betale    lønsumsafgift. Skatteministeriet har på det foreliggende grundlag ikke mulighed for at afgøre dette, men Natteravnene er velkomne til at rette henvendelse til Told- og Skattestyrelsen for at få det pågæ ldende spørgsmål besvaret.