Til lovforslag nr. L 37 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Det Politisk-Økonomiske Udvalg den 21. oktober 2004 Betænkning over Forslag til lov om årpenge for prinsesse Alexandra 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober og var til 1. behandling den 19. oktober 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Politisk-Økonomiske Udvalg. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, S, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse. Socialistisk Folkepartis medlem har den opfattelse, at monarki som en del af styreformen ikke er tidssvarende. Monarkiet er en anakronisme i et demokratisk samfund som det danske. Men uanset, at SF har denne opfattelse af kongehuset og i stedet ønsker en republikansk styreform, er SF indstillet på, at kongehusets medlemmer skal have en aflønning for det arbejde, de udfører. Det gælder også prinsesse Alexandra, der hidtil og tilsyneladende også fremover vil være meget aktiv og pligtopfyldende, hvad angår repræsentative forpligtelser. Derfor har SF også tidligere foreslået – men i høj grad også af ligestillingsårsager – at årpengene til prins Joakim skulle deles i to lige store dele, så prinsesse Alexandra kunne få halvdelen. Men SF mener, at der er en række principielle problemer vedrørende kongehusets økonomiske forhold, som gør, at SF vil stemme imod lovforslaget. Der er en ekstrem lukkethed omkring kongehusets økonomi. Kongehuset er momsfritaget, hvilket forekommer ulogisk og urimeligt. Som statsinstitution er det uacceptabelt, at kongehuset praktiserer en udpræget lukkethed. SF mener også, at der er grund til generelt at se på den konkrete aflønning af kongehusets medlemmer. Alt dette har SF peget på gang på gang. I den konkrete sag mener SF heller ikke, at det beløb, som prinsesse Alexandra får tildelt nu som årpenge automatisk skal fortsætte som en særlig ydelse, uanset hvad der sker i fremtiden med hensyn til status og arbejde.    Enhedslistens medlem af udvalget finder, at forslaget er en blind videreførsel af en forældet institution. Lovforslaget cementerer de urimelige privilegier, som skatte- og momsfrihed, der er tillagt kongehuset. Og samtidig cementeres den helt utidssvarende mangel på ligestilling i det anakronistiske kongehus. Enhedslisten mener, at den manglende åbenhed omkring kongehusets økonomi medfører både myter, rygter og sladder, og derfor burde hele bevillings- og regnskabssystemerne nytænkes. Et andet mindretal i udvalget (TF) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget. Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Gitte Lillelund Bech (V) Freddy Dam (V) Pia Larsen (V) Lisbeth L. Petersen (V) Jens Rohde (V) Poul Fischer (DF) nfmd. Peter Skaarup (DF) Pia Christmas-Møller (KF) Knud Erik Kirkegaard (KF) Thomas Adelskov (S) Jacob Buksti (S) Frank Jensen (S) Nicolai Wammen (S) Høgni Hoydal (TF) Morten Homann (SF) Margrethe Vestager (RV)  fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54 Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Siumut (SIU) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for Folketingsgrupperne (UFG)   3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 37 Bilagsnr. Titel
1 1 Meddelelse om mulighed for at stille spørgsmål inden 1. behandling 2 1. udkast til betænkning