Til lovforslag nr. L 33 Folketinget 2004 - 05 Betæ  nkning afgivet af Skatteudvalget den 1. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Justering af reglerne om pensionsordninger) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  7.  oktober  2004  og  var  til  1.  behandling  den  4.  november  2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 17. august 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – b   ilag 644 (folketingsåret 2003 -04). Den 15. september 2004, den 7. oktober 2004  og den 28. oktober 2004 sendte skatteministeren de ind- komne  høringssvar   til  udvalget.  De  indkomne  høringssvar  samt  Skatteministeriets  kommentar er hertil er kort  gengivet i  et skema i lovforslagets  bemærkninger. Det indkomne høringss   var vedrø- rende lovforslagets §§ 2 og 4 samt Skattem  inisteriets bemærkninger hertil er kort gengivet i L 33   – bilag 4. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og PanEuroLife.  Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henven- delser. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  flertal  i  udvalget  (udvalget  med  undtagelse  af  S  og  EL)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse med de stillede ændringsfor  slag. Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.   Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsfo  rslag nr. 1, 2 og 4. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod ændring  sforslag nr. 3.
2 Tjóðveldisflokkurin,    Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive   lse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at   komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af   skatteministeren, tiltrådt af  et flertal (udvalget med undtagelse af S): Til § 2 1) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer: »01. Efter § 53 B indsættes: »§ 53 C. § 53 A, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på sikkerhedsstillelse eller lignende for et løfte om pension som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6, der sker    i aktiver, der ikke er omfattet af sidst- nævnte bestemmelse.  «« [Udvidelse af værnet mod uafdækkede pensionstilsagn, der stiller direktøren på samm e måde som ved en almindelig pensionsordning] 2) Nr. 9 affattes således: »9. I § 56 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Overføres livsforsikring m.v. til sikkerhed for et løfte om pension (pensionsti  lsagn) som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6, eller § 53 C, eller ophører en allerede etableret si   kkerhed for et løfte om pension, medregnes værdien på henholdsvis overførsels - eller ophørstidspunktet af det aktiv, som ligger til grund for sikkerhedsstillelsen, i den skattepligtige indkomst hos den pågældende d   i- rektør henhold svis arbejdsgiveren.«« [Præcisering af den foreslåede ændring af pensionsbeskatningslovens § 56] Af skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af S og EL): Til § 5 3) I det under nr. 2 foreslåede  stk. 12, 5. pkt., ændres   »udgangen af 2004« til: »den 1. april 2005«. [Forlængelse af fristen for, hvornår der skal være truffet beslutning om, at den ændrede beska  tning skal have tilbagevirkende kraft, til den 1. januar 2004] Af skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af S): Til § 7 4) I § 7, stk. 2, ændres   »§ 2, nr. 1-7« til: »§ 2, nr. 1-7 og 01«.  
3 [Konsekvensændr  ing af virkningsbestemmelsen knyttet til værnet mod uafdækkede pensionsti lsagn, der stiller direktøren på samm  e måde som ved en almindelig pensionsor dning] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Hvis en direktør får stillet sikkerhed for et uafdækket tilsagn i form a f en kapitallivsforsikring el- ler  en  pensionskasseordning  m.v.,  beskattes  efter  lovforslaget  indbetalinger  til  og  afkast  af  denne ordning. Stilles sikkerheden i form af en garantiforsikring, beskattes indbetalingerne til denne for- sikring. Lovforslaget er udarbejdet med inspiration i de ligningsrådssager, der har været om emnet. Som  sagerne  er  blevet  forelagt  Ligningsrådet,  har  det  alene  været  forsikringsprodukter  m.v.  som nævnt ovenfor, der er blevet tænkt anvendt som sikkerhed.     Skatteministeriet  er  i  forbindelse  med  høringen  om  forslagets  §  2  om  de  uafdækkede  ordninger imidlertid blevet opmærksom  t på, at også andre aktivtyper end de i forslaget nævnte vil kunne a n- vendes i den konstruktion, som forslaget søger at sætte en stopper for. Der kan f.eks. stilles sikkerhed i form af en helt almindelig bankkonto. Resultatet er det samme: Det  uafdækkede  tilsagn  afdækkes  ad  omveje,  og  den  pågældende  direktør  bibeholder  muligheden for lempelig beskatning efter ligningslovens § 7 O. For at gøre hullukningen effekti v foreslås det derfor at udvide forslaget, så det også omfatter a   n- dre aktivtyper end de i forslaget nævnte, der stilles til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn. Der foreslås således indsat en ny § 53 C i pensionsbeskatningsloven, hvorefter reglerne   i § 53 A, stk. 2 og 3, om beskatning af indskud på og afkast af visse forsikringer og pensionskasseordninger finder  tilsvarende  anvendelse  på  aktivtyper,  som  ikke  er  omfattede  af  den  foreslåede  ny  e  bestem- melse i § 53 A, stk. 1, nr. 6, men som stilles til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn.   Det  foreslås  tilsvarende  at  justere  den  foreslåede  ændring  af  pensionsbeskatningslovens  §  56, hvorefter direktøren er indkomstskattepligtig af kapitalforsikringens eller pensionskasseordningens m.v.  værdi  på  si   kkerhedsstillelsestidspunktet,  så  reglen  også  gælder  sikkerhedsstillelse  med  andre aktivtyper end de i § 53 A, stk. 1, nr. 6, nævnte.   Er der eksempelvis tale om en bankkonto, der stilles til sikkerhed, vil direktøren skulle beskattes af kontoens indeståe nde på sikkerhedsstillelsestidspunktet, og direktøren skal ligeledes beskattes af afkastet på kontoen, så længe sikkerhedsstillelsen løber. Tilsvarende gælder en anden mulig akti v- type    såsom    fast    ejendom.    Her    vil    direktøren    blive    beskattet    af    ejendommens    væ rdi    på sikkerhedsstillelsestidspunktet, ligesom et eventuelt afkast vil skulle beskattes hos direktøren. Med den foreslåede § 53 C og ændringen af § 56, vil direktøren herefter uanset valg af aktivtype som sikkerhedsstillelse – blive beskattet af fordel   en heraf. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har i sit høringssvar tilkendegivet, at den oprindeligt f o- reslåede ændring af pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 2, hvorefter direktøren ifølge bemærkni n- gerne  gøres  indkomstskattepligtig  af  kapitalfors ikringens  eller  pensionskasseordningens  værdi  på sikkerhedsstillelsestidspunktet,  ikke  helt  klart  synes  at  have  denne  virkning.  Foreningen  anbefaler derfor at tydeliggøre lovteksten, så den svarer til bemærkningerne. Foreningen anfører endvidere, at der i kke i ændringen af § 56, stk. 2, eller andetsteds i lovforsl  a- get ses at være hjemmel til en udtalelse i bemærkningerne om, at arbejdsgiveren tilsvarende bliver indkomstskattepligtig af ordningens værdi, hvis sikkerhedsstillelsen ophører.
4 På baggrund heraf  foreslås § 56 ændret således, at beskatningen på sikkerhedsstillelsestidspunktet reguleres i et nyt § 56, stk. 6. Lovteksten bringes dermed i overensstemmelse med bemærkningerne. Til nr. 3 For dels at give pensionsinstitutterne længere tid til at lokalis  ere de forsikringstagere og pension- sopsparere, som vil kunne have gavn af forslaget, dels at give de pågældende forsikringstag   ere og pensionsopsparere  den  nødvendige  tid  til  at  overveje  konsekvenserne  af  den  ændrede  beska   tning, foreslås det at forlænge fri   sten for, hvornår der skal være truffet beslutning om, at valget af beska   t- ning efter pensionsbeskatningslovens § 53 A eller § 53 B skal have tilbagevirkende kraft til den 1. januar 2004. Efter forslaget skal beslutningen være truffet inden   den 1. april 2005. Til nr. 4 Der  er  tale  om  en  konsekvensændring  af  virkningsbestemmelsen  knyttet  til  beskatningen  af  si  k- kerhedsstillelse m.v. for uafdækkede pensionstilsagn.   Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 33 Bilagsnr. Titel 1 Høringssvar , fra skatteministeren 2 Yderligere høringssvar , fra skatteministeren 3 Henvendelse af 27/10-04 fra PanEuroLife 4 Yderligere høringssvar , fra skatteministeren 5 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af lovforslaget 6 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 27/10-04 fra Pan- EuroLife, fra skatteministeren 7 Henvendelse af 17/11-04 fra Forsikring & Pension 8 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 17/11-04 fra For- sikring & Pension 9 Kommentar til høringssvar af 18. november 2004 fra Fo reningen af Statsautoriserede Revisorer, fra skatteministeren 10 1. udkast til betæn  kning 11 Ændringsforslag fra skatteministeren 12 2. udkast til betænkning