Til lovforslag nr. L 33 Folketinget 2004 - 05 Betæ  nkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2004 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Justering af reglerne om pensionsordninger) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  7.  oktober  2004  og  var  til  1.  behandling  den  4.  november  2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 17. august 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 644 (folketingsåret 2003 -04). Den 15. september 2004, den 7. oktober 2004  og den 28. oktober 2004 sendte skatteministeren de ind- komne  høringssvar.   De  indkomne  høringssvar  samt  Skatteministeriets  kommentar  hertil  er  kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Det indkomne høringss   var vedrørende lovforsl a- gets § 2 og § 4 samt Skatteministeriets bemærkninger hertil er kort gengivet i L 33   – bilag 4. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Forsikring og Pension og PanEuroLife.  Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henven- delser. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforsl  ag.] [Et  mindretal  i  udvalget  (EL)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  med  de  stillede  ændringsfo  r- slag.] Tjóðveldisflokkurin,    Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive   lse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havd  e dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
2 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ik ke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af   skatteministeren, tiltrådt af <>: Til § 2 1) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer: »01. Efter § 53 B indsættes: »§ 53 C. § 53 A, stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på sikkerhedsstillelse eller lignende for et løfte om pension som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6, der sker i aktiver, der ikke er omfattet af sids   t- nævnte bestemmelse.  «« [Udvidelse af vær  net mod uafdækkede pensionstilsagn, der stiller direktøren på samm e måde som ved en almindelig pensionsordning] 2) Nr. 9 affattes således: »9. I § 56 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Overføres livsforsikring m.v. til sikkerhed for et løfte om pension (pensi  onstilsagn) som nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 6, eller § 53 C, eller ophører en allerede etableret si   kkerhed for et løfte om pension, medregnes værdien på henholdsvis overførsels - eller ophørstidspunktet af det aktiv, som ligger til grund for sikkerhedsstillelsen i den skattepligtige indkomst hos den pågældende d   i- rektør, henhold svis arbejdsgiveren.« [Præcisering af den foreslåede ændring til pensionsbeskatningslovens § 56] Til § 5 3) I det under nr. 2 foreslåede  stk. 12, 5. pkt., ændres   »udgangen af 2004« til: »1. april 2005«. [Forlængelse af fristen for, hvornår der skal være truffet beslutning om, at den ændrede beska tning skal have tilbagevirkende kraft til 1. januar 2004] Til § 7 4) I § 7, stk. 2, ændres   »§ 2, nr. 1-7« til: »§ 2, nr. 1-8« og »§ 2, nr. 9« ændres til:   »§ 2, nr. 10«. [Konsekvensændring af virkningsbestemmelsen knyttet til   værnet mod uafdækkede pensionsti lsagn, der stiller direktøren på samm  e måde som ved en almindelig pensionsor dning] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2
3 Hvis en direktør får stillet   sikkerhed for et uafdækket tilsagn i form af en kapitallivsforsikring e  l- ler  en  pensionskasseordning  m.v.,  beskattes  efter  lovforslaget  indbetalinger  til  og  afkast  af  denne ordning. Stilles sikkerheden i form af en garantiforsikring, beskattes indbetalingerne til denne for- sikring. Lovforslaget er udarbejdet med inspiration i de ligningsrådssager, der har været om emnet. Som  sagerne  er  blevet  forelagt  Ligningsrådet,  har  det  alene  været  forsikringsprodukter  m.v.  som nævnt ovenfor, der er blevet tænkt anvendt som sikkerhed.     Skatteministeriet  er  i  forbindelse  med  høringen  om  forslagets  §  2  om  de  uafdækkede  ordninger imidlertid blevet opmærksom på, at også andre aktivtyper end de i forslaget nævnte vil kunne a n- vendes i den konstruktion, som forslaget søger at  sætte en stopper for. Der kan f.eks. stilles sikkerhed i form af en helt almindelig bankkonto. Resultatet er det samme: Det  uafdækkede  tilsagn  afdækkes  ad  omveje,  og  den  pågældende  direktør  bibeholder  muligheden for lempelig beskatning efter ligningslovens § 7 O. For at gøre hullukningen effektiv, foreslås det derfor at udvide forslaget, så det også omfatter a n- dre aktivtyper end de i forslaget nævnte, der stilles til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn. Der foreslås således indsat en ny § 53 C i   pensionsbeskatningsloven, hvorefter reglerne i § 53 A, stk. 2, og 3, om beskatning af indskud på og afkast af visse forsikringer og pensionskasseordninger finder tilsvarende anvendelse på aktivtyper, som ikke er omfattede af den foreslåede ny bestemme  l- se i § 53 A, stk. 1, nr. 6, men som stilles til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn.   Det  foreslås  tilsvarende  at  justere  den  foreslåede  ændring  af  pensionsbeskatningslovens  §  56, hvorefter direktøren er indkomstskattepligtig af kapitalforsikringens el ler pensionskasseordningens m.v.  værdi  på  sikkerhedsstillelsestidspunktet,  så  reglen  også  gælder  sikkerhedsstillelse  med  andre aktivtyper end de i § 53 A, stk. 1, nr. 6, nævnte.   Er der eksempelvis tale om en bankkonto, der stilles til sikkerhed, vil direktøren skulle beskattes af kontoens indestående på sikkerhedsstillelsestidspunktet, og direktøren skal ligeledes beskattes af afkastet på kontoen, så længe sikkerhedsstillelsen løber. Tilsvarende gælder en anden mulig akti v- type såsom fast ejendom. Her vil  direktøren blive beskattet af ejendommens værdi på sikkerhed s- stillelsestidspunktet, ligesom et evt. afkast vil skulle beskattes hos direktøren. Med den foreslåede § 53 C og ændringen af § 56, vil direktøren herefter uanset valg af aktivtype som sikkerhedsstillelse – blive beskattet af fordelen heraf. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har i sit høringssvar tilkendegivet, at den oprindeligt f o- reslåede ændring af pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 2, hvorefter direktøren ifølge bemærkni n- gerne  gør es  indkomstskattepligtig  af  kapitalforsikringen  eller  pensionskasseordningens  værdi  på sikkerhedsstillelsestidspunktet,  ikke  helt  klart  synes  at  have  denne  virkning.  Foreningen  anbefaler derfor at tydeliggøre lovteksten, så den svarer til bemærkningerne. Foreningen anfører endvidere, at der ikke i ændringen af § 56, stk. 2, eller andetsteds i lovforsl   a- get ses at være hjemmel til en udtalelse i bemærkningerne om, at arbejdsgiveren tilsvarende bliver indkomstskattepligtig af ordningens værdi, hvis sikkerheds  stillelsen ophører. På baggrund heraf foreslås § 56 ændret således, at beskatningen på sikkerhedsstillelsestidspunktet reguleres i et nyt § 56, stk. 6. Lovteksten bringes dermed i overensstemmelse med bemærkningerne. Til nr. 3 For dels at give pensionsinstitutterne længere tid til at lokalisere de forsikringstagere og pensio  n- sopsparere, som vil kunne have gavn af forslaget, dels at give de pågældende forsikringstagere og pensionsopsparere  den  nødvendige  tid  til  at  overveje  konsekvenserne  af  den  æn   drede  beskatning,
4 foreslås det at forlænge fristen for, hvornår der skal være truffet beslutning om, at valget af beska t- ning efter pensionsbeskatningslovens § 53 A eller § 53 B skal have tilbagevirkende kraft til den 1. januar 2004. Efter forslaget skal beslutningen være truffet inden 1. april 2005. Til nr. 4 Der  er  tale  om  en  konsekvensændring  af  virkningsbestemmelsen  knyttet  til  beskatningen  af  si  k- kerhedsstillelse m.v. for uafdækkede pensionstilsagn.   Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 33 Bilagsnr. Titel 1 Høringssvar , fra skatteministeren 2 Yderligere høringssvar , fra skatteministeren 3 Henvendelse af 27/10-04 fra PanEuroLife 4 Yderligere høringssvar , fra skatteministeren 5 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 33 6 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 27/10-04 fra Pan- EuroLife, fra skatteministeren 7 Henvendelse af 17/11-04 fra Forsikring og Pension 8 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 17/11-04 fra For- sikring og Pension 9 Kommentar til høringssvar af 18. november 2004 fra Fo reningen af Statsautoriserede Revisorer, fra skatteministeren 10 1. udkast til betænkning 11 Ændringsforslag, fra skatteministeren