Til lovforslag nr. L 27 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   24. november 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om selskab  sskatteloven (Implementering af ændring af m  oder/datterselskabsdirektivet) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 2 ændringsfo  rslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 23. juni 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del –  bilag 543 (folketingsåret 2003 -04). Den 7. oktober  2004  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar .  De  indkomne  høringssvar  samt Skatteministeriets kommentar hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Foreningen af  Statsautoriserede  Revisorer.  Skatteministeren  har  over  for  udvalget  kommenteret  den  skriftlige henvendelse til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til skatteminist  eren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede æ  n- dringsforslag. Et mindretal i udvalget (S og KD) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforsla- get. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Ved behandlingen af lovforslag nr. L 99, folketingsåret 2001 -02 (2. samling), der omhandlede en række erhvervsskatteforslag afgav S, SF o  g RV følgende betænkningsbidrag:   
2 »1. Grænsen for skattefrit datterselskabs udbytte nedsættes Nedsættelsen  af  grænsen  for  den  ejerandel,  som  giver  adgang  til  skattefrit  udbytte  fra  datterse l- skab til moderselskab, fra 25 pct. til 20 pct. kan betragtes som et principielt brud med, at man anser grænsen for at blive opfattet som hovedaktionær i en lang række sammenhænge til at være en eje r- andel på 25 pct. Når man forlader den slags principielle afgrænsninger, opstår der tilfældigheder, hvor man ko n- stant kan diskutere græ  nsen for ejerandelen. Hertil  kommer,  at  forslaget  koster  de  offentlige  finanser  40  mio.  kr.  Igen  melder  det  spørgsmål sig, om det er en optimal måde at anvende de erhvervspolitiske midler på.« Socialdemokratiet   er   fortsat   af   den   opfattelse,   at   der   med   en   minimumsejerandel   i   mo- der/datterselskabsforhold på 10 pct. ikke er tale om et reelt moder/datterselskabsforhold. Socialdemokratiet  er  i  Europaudvalget  ikke  gået  imod  mandatet  til,  at  finansministeren  kunne indgå en aftale om at ændre moder/datte   rselskabsdirektivet til omtalte 10 - procents-ejerandel. Mandatet  er  givet  i  strid  med  Socialdemokratiets  holdning,  som  fremgik  under  behandlingen  af lovforslag nr. L 99, der blev vedtaget den 17. maj 2002 Da der ved mandatgivningen i Europaudvalget er sket en åbenlys fejl , vil Socialdemokratiet hver- ken stemme for eller imod loven, da vi ikke vil forhindre regeringen i at implementere direktivet i dansk lovgivning, som Danmark har forpligtet sig til. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte lovforslaget. SF var ikke til stede ved Europaudvalgets  behandling  af  regeringens  mandat  til  ændring  af  moder/datterselskabsdirektivet og har hverken markeret tilslutning til eller afstandtagen fra forslaget. Der er tale om en åbenlys og beklagelig fejl. Indholdsmæssigt er der ingen tvivl om, at   lovforslaget er lodret imod SF’s politik. Der er tale om endnu en lempelse af erhvervsbeskatningen –  primært til gavn for de store virksomheder   –  som ko- ster 125 mio. kr. om året. Det viser svagheden ved at behandle så afgørende spørgsmål uden tre lovbehandlinger i Folketi n- get, modtagelse  af deputationer og ministersvar på stillede spørgsmål, og  det viser svagheden ved en model, hvor det ikke er fagudvalgene, der udstikker regeringens mandater. Da der ved mandatgivningen i Europaudvalget var tale om en åbenlys fejl, vil SF stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovforslaget. Skattereglerne ved rø rende moder- og datterselskaber giver allerede i dag grundlag for mange manøvrer for at undgå at betale skat. Det diskuteres aktuelt i forhold til muligheden for sambeskatning, der som bekendt har kostet statskas- sen et milliardbeløb.  Alene af den grund synes EL, det er helt utilstedeligt, at regeringen nu kommer med et andet forslag, der udvider de multinationale selskabers mulighed for at slippe for skat, bare de laver nogle transaktioner hen over grænsen. Som det fremgår af lov forslagets bemærkninger,   er der tale om en skattelettelse for multinationale selskaber  på  100  mio.  kr.  om  året.  Erfaringen  viser,  at  disse  skøn over,  hvad  skattelettelser  til  er- hvervslivet koster, har det med at skyde under målet. Når selskaberne får øje på de nye muligheder,
3 bruger de dem i så stort omfang, at samfundet mister endnu flere penge, end regeringen oprind elig havde skønnet. EL er således imod dette  lovforslag, og det kan tilføjes, at sænkningen af grænsen for , hvornår et selskab kan kaldes et datterselskab, fra 25 pct. af aktiekapitalen, der var gældende  , før denne reg e- ring kom til, til nu 10 pct., gør det helt latterligt at tale om et moder - og datterselskab. Med en græ  n- se på 10 pct. kan et selskab være et datterselskab af 10 forske   llige moderselskaber. Enhver kan se, at det ikke er reelt. Det næste bliver vel, at bare to selskaber i to lande meddeler, at de kan lide hi  n- anden,  kan  de  få  en  skattelettelse.  Endelig  skal  Enhedslisten  udtrykke  sin  store  forundring  over, at alle partier med undtagelse af Enhedslisten bakkede det EF-direktiv, der ligger til grund for dette lovforslag, op i Europaudvalget, selv om det allerede i bilagene til Europaudvalget blev oplyst, at det ville koste statskassen 100 mio. kr. om året. Det er i øvrigt en uskik, at udgifter af den større   l- sesorden reelt kan besluttes i Europaudvalget, uden det kommer i Folketingssalen, før det åbenbart er for sent at æn  dre på det. Tjóðveldisflokkurin,    Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af  et flertal (V, DF, KF og RV): Til titlen 1) I titlen indsættes efter »selskabsskatteloven  « ordene: »og kildeskatteloven«. [Konsekvensændring som følge af ændring nr. 2] Ny paragraf 2) Efter § 1 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I lov om opkrævni  ng af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendomsværdiskat for personer m.v. (kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. 678 af 12. august 2002, som ændret    senest ved § 4 i lov nr. 468 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring: 1. I § 2, stk. 1, litra f, indsættes efter »ligningslovens § 16 B  «: », idet selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 5. og 6. pkt., dog finder tilsvarende anvendelse«.« [Udtrykkelig  hjemmel  til  skattefritagelse  for  fysiske  personer,  jf.  den  tilsvarende  bestemmelse  for selskaber i lovforslagets § 1, nr. 4]
4 B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ved lovforslagets § 1, nr. 4 (der indeholder forslag til 5. og 6. pkt. i selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c), foreslås ophævelse af udbytteskattepligten for udbytte til deltagere i moderselsk   aber, der efter  udenlandske  regler  og  moder/datterselskabsdirektivet  anses  som  selskabsenheder,  men  som efter danske regler anses som transparente. Ifølge bemærkningerne til bestemmelsen gælder dette, uanset om se lskabsdeltageren er et selskab eller en fysisk person. Den foreslåede ændring af kildeskatteloven skal ses på baggrund af, at der er rejst tvivl om, hvo r- vidt  bestemmelsen  i  selskabsskatteloven  indeholder  tilstrækkelig  hjemmel  ,  for  så  vidt  angår  se  l- skabsdeltagere, der er fysiske personer. Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit ogSiumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjoðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UGF) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 27 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar, fra skatteministeren 2 Meddelelse om tidsplan for L 27 3 1. udkast til betænkning 4 Henvendelse af 15/11-04 fra Foreningen af Statsautoriserede Reviso- rer 5 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 15/11-04 fra For- eningen af Statsautoriserede Revisorer, fra skatteministeren 6 Ændring   sforslag fra skatteministeren 7 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 27 Spm.nr. Titel 1 Spm. om harmonisering af skatteregler på m oder/datter- selskabsområdet, til skatteministeren, og ministerens svar he rpå 2 Spm. om nedsættelse af grænsen for moder/datterselskaber fra 25 pct. til 20 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvornår man er hovedaktionær, til skatteministeren., og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvor stor en ejerandel, der minimum skal være, før der reelt er tale om et moder/datterselskabsforhold, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om et datterselskab efter de foreslåede regler kan have op til ti forskellige moderselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om de potentielle udnyttelsesmuligheder, såfremt to eller flere af et datterselskabs moderselskaber er koncernforbundne, til skatte- ministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om skattesystemet bliver mere kompliceret med dette lovfors- lag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, regeringen arbejder for en forenkling af skattesystemet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå