Når vi samles til personaledagen den 19. september, er det med selvledelse og helhedstænkning som bagtæppe.
I kender begreberne som værdier i vores strategilinje, hvor medlemsorientering er den tredje værdi. Medlemsorientering er allerede en del af vores dna, mens vi fortsat skal arbejde på at styr-ke selvledelse og helhedstænkning.
Vi vil i dette nummer af Indblik uddybe, hvorfor vi anser selvledelse for en kerneværdi.
Hvorfor selvledelse?
Selvledelse er vigtig, fordi med den skaber vi en arbejdsplads, hvor arbejdsglæden er i top, og hvor vi fastholder gode medarbejdere og tiltrækker nye gode kolleger. Og større arbejdsglæde giver bedre ydelser.
Hvordan selvledelse?
Mange undersøgelser har vist, at et af de væsentligste forhold for at have det godt på sit arbejde er en klar sammenhæng mellem at udføre et stykke arbejde og have ansvar for det. Sammen-hængen mellem udførelse og ansvar skal flyttes så langt ud i organisationen som muligt. Det giver den bedste mulighed for at levere kvalitet på stedet.
Tillid er vigtig, når vi taler selvledelse. Som udgangspunkt skal der være forståelse for, at alle gør deres bedste ud fra de ressourcer, som de har til rådighed. Tillid er ikke noget, man kan kræve, men noget, man kan opnå og give. Man kan blive overrasket over, i hvor høj grad man faktisk kan forbedre samarbejdet ved at vise sine kolleger den tillid, de fortjener.
Men der er ingen grund til at være naiv. Tillid bliver engang imellem bliver brudt. Så skal alle kunne udtrykke kritik på en saglig måde – og være klar til modtage konstruktiv kritik uden at gå i defensiven.
Hvis medarbejderne selv skal forestå ledelsen af deres arbejdsopgaver (selvledelse), duer det ikke, hvis chefen dikterer i detaljer, hvorledes arbejdsopgaven skal løses. Chefen skal orientere medar-bejderen om mål og rammer for opgaven. I stedet for at anvise veje til opgaveløsninger er chefen i en selvledende organisation i højere grad en rådgiver, der også tager vare på personalet og er opmærksom på behovet for efter- og videreuddannelse.
Bliver cheferne overflødige, når medarbejderne selv løser opgaverne? Nej, tværtimod. Det er et stort arbejde at holde sig fagligt ajour, så medarbejderne kan rådgives bedst muligt. Og ud over den faglige administrative ledelse skal cheferne også i personaleledelsen være opmærksom på de få medarbejdere, eller grupper, som forveksler selvledelse med selvbestemmelse - soloryttere, som prøver at dreje selvledelse til egen vinding og dermed skaber jalousi, fedteri og grænseanar-ki.
Forståelse for selvledelse kan ikke opnås på kursus. Selvledelse skal man have viljen til - ved en personlig udviklingsproces med styrkelse af (selv)tillid og ansvarlighed. Men hold begge ben på jorden, så selvledelse ikke nærmer sig en religiøs vækkelse.
Med disse enkle færdselsregler, vil organisationen opnå en større, gensidig forståelse for andres arbejdsområder, kombineret med den dejlige fornemmelse af, at man gør en forskel. Og arbejds-glæden vil vokse.
I næste nummer uddyber vi vores tanker om helhedstækning.