Hvordan sikrer vi tilfredsstillende beredskab i en region, som står overfor voksende økonomisk aktivitet – både i form af sejlads med turister og godstransport?
Med klimaforandringerne følger en øget søfart i de nordatlantiske farvande. Åbningen af de nordlige søruter og en øget trafik af krydstogtsskibe rummer et lovende økonomisk udviklingspotentiale. Den nordatlantiske region kan imidlertid ikke lukke øjnene for de store udfordringer, som denne udvikling stiller søberedskabet overfor. Det stiller krav om et styrket regionalt og internationalt samarbejde.
Derfor indbyder Nordisk Råd, Nordisk Atlantsamarbejde (NORA) og Vestnordisk Råd til en fælles konference, som stiller skarpt på de udfordringer og problemer, som søfarten står overfor i Nordatlanten.
Blandt de temaer, konferencen vil fokusere på, er Arktisk Råds søfartsaftale, som Arktisk Råd forventes at vedtage i næste måned i Nuuk. Hvad vil det nye samarbejde gå ud på? Hvilke fordele og ulemper indeholder det? Og hvad bør de næste skridt være i forhold til søredningssamarbejdet?
Den aktuelle beredskabssituation i regionen vil blive analyseret. Hvordan er den aktuelle kapacitet i forhold til ulykker til søs? For store dele af regionen mangler der fortsat søkort. Hvad er konsekvensen – og hvad bør gøres?
Der er netop nu ved at blive lagt sidste hånd på et Nordatlantisk risikokort, som udvikles i regi af Nordisk Ministerråd. Risikokortet fokuserer på muligheden for en koordineret indsats, hvis en miljøforurening truer. Projektets konklusioner bliver præsenteret på konferencen.
Førende eksperter, fagfolk og politikere vil holde oplæg på konferencen, hvor deltagerne forventes at tælle parlamentsmedlemmer, ministre, fagfolk og eksperter i Norden.
Program
Torsdag den 9. juni 2011 i Nordens Hus i Torshavn, Færøerne
Moderator: Journalist Uni Arge, Færøerne.
Velkommen
8.30 Registrering og kaffe
9.00 Velkomst ved Færøernes industriminister Johan Dahl
Nordisk Råds præsident Henrik Dam Kristensen åbner konferencen
Sikkerhed i Arktis og Arktisk Råds nye aftale
9.15. ”Ny søfarts samarbejdsaftale i Nuuk”
Árni Olafsson, Udenrigsministeriets Færøkonsulent.
9.40 ”Sikkerhed til søs i Arktis”
Kontorchef Per Sønderstrup, Søfartsstyrelsen, Danmark
10.00 ”Søkort i Nordatlanten og omkring Grønland”
Chefkonsulent Jens Peter Hartmann, Kort og Matrikelstyrelsen, medoplægsholder
Orlogskaptajn Lars Hansen, Farvandsvæsnet
10.20 Kaffe
10.45 Søredningssamarbejdets vigtighed for regionen
Vilhjálmur Gregoriussen, direktør, Færøernes søfartsstyrelse
Samarbejdsprojekter for at forbedre søsikkerhed
11:05 ”Søredningsportal”
Tor-Einar Berg, Marintek, Norge, projektleder for projektet Søredningsportal i Nordatlanten
11.20 Sorte bokse til overlevelsesdragter
Marius Magnusson og Petur í Gong, MP-teknik, Færøerne
11.40 ”Risikokort for Nordatlanten”
Afdelingschef, Ph.d. Kristján Geirsson, Islands miljøstyrelse
12.00-13.00 Frokost
Nationale søberedskab, samarbejdsperspektiver, de næste skridt
13.00 Henrik Weihe Joensen, Direktør for Tilbúgvingarstovan,Beredskabskontoret, Færøerne
13.15 Anne Holm Gundersen, Afdelingsdirektør, Hovedredningscentralen Nord- Norge (TBC)
13.30 Orlogskaptajn Claus Andersen, Forsvarskommandoen, Danmark/Grønland.
Forsvarets opgaver i Nordatlanten og Arktis.
13.45 Søberedskab i Nordatlanten set med canadiske briller.
Kaptajn Anthony Patterson, Canada
14.15 Sikkerhed i Nordatlanten og integrerede overvågningssystemer.
Del 1: Den nuværende situation.
Del 2. Fremtidsudsigter.
Georg F. Lárusson direktør for Islands kystvagt. Ásgrímur Ásgrímsson Chef for Islands
Kystvagts Søfartstrafik Vagtcentral
Debat
Afslutning
15.15 Ólína Þorvarðardóttir, Vestnordisk Råds præsident
15.30 Konferencen færdig
Tilmelding til konferencen via Folketinget: [email protected]
Yderligere informationer, kontakt venligst Peder Pedersen ([email protected]), Thordur Thorarinsson ([email protected]) eller Lars Thostrup ([email protected]).
Konferencen vil blive afsluttet sådan, at det er muligt at nå det sidste fly tilbage til Danmark, hvis man ønsker det d. 9. Juni. Sidste fly afgår kl.17.30 fra Vagar lufthavn, Færøerne.